Vanliga missuppfattningar om mobilspel.

Personligen älskar jag mobilspel och ser det som ett komplement till att spela på konsol eller PC. Många människor likt mig älskar mobilspel men det finns också många människor som inte ens har provat men som trots det är väldigt negativa. Det finns flera anledningar till att vissa spelare underskattar mobilspel.
Det är tydligt att många människor tror att en mobiltelefon inte är kapabel till mycket när det kommer till spel. De flesta människor som inte spelar tänker på mobilspel som Candy Crush Saga, Tetris, Patiens, Rush Royale och Domino Go men det finns mer avancerade spel som nästan liknar vanliga videospel. Det blir lätt så för de oinvigda att de inte följer med i utvecklingen och därför underskattar mobilspel överlag.
Det är en vanlig missuppfattning att mobilspel är specifikt för casual gamers. Faktum är att det på senare år har börjat att lanseras mer avanserade mobilspel som kräver mer av sina spelare. Exempelvis Lost Light, Arena Breakout, The Division Resurgence och Undawn är några bra exempel på spel som mer liknar konsol och PC spel i sin komplexitet.

En annan stor missuppfattning angående mobilspel är att de mobilspel som finns i utbudet är enkla mobilspel som tilltalar främst yngre barn. Men det är naturligtvis inte alls sant utan en stor del av de som spelar mobilspel är i tonåren eller vuxna.
Det är av naturliga orsaker så att mobilspel har en förenklad mekanik jämfört med de hos datorer och konsoler. 
När man trycker på displayens knappar skyms det som visas på displayen en aning men man vänjer sig rätt så fort. 
De flesta som säger att pekkontroller är dåliga har de helt enkelt inte lagt ner tid på att bli bekväma med hanteringen. Anta inte att bara för att du inte kan spela Call Of Duty Mobile, New State, Lost Light eller Genshin Impact bra på din mobiltelefon så kan andra inte det heller.
För att uppnå samma grad av användbarhet som hos en spelkonsol behöver man använda någon form av anslutningsbar kontroll eller något annat alternativ som vissa spelfantaster köper och använder men casual gamers gör knappast den investeringen.
Displayens kontroller är inte lämpliga för allt för komplex spelmekanik men det är fullt möjligt att spela under flera timmar i taget.
Idag kan man med mobilspel få en komplett spelupplevelse som liknar den hos PC och konsoler. Smartphones är visserligen inte riktigt designade för detta men man kan ändå uppnå något snarlikt och dagens mobilspel kan ha många olika bakgrunds historier som engagerar spelarna samtidigt som många spel har utrymme för strategiskt tänkande och sammarbete med medspelare.
När man diskuterar mobilspel kan man inte låta bli att nämna köp i spelen också. Om själva spelet är helt gratis behöver spelutvecklarna förstås tjäna pengar på något annat sätt och det görs genom att erbjuda olika spel innehåll för riktiga pengar. 
Sådant kan vara acceptabelt och till och med intressant om det implementeras korrekt. 
De spel jag själv väljer att ladda ner och spela låter mig som spelare att spela utan att spendera en enda krona ifall jag väljer att göra så.
Köp i spel är idag sällan obligatoriska. Man kan få bättre vapen och utrustning genom att lägga tid på att leta efter resurser i spelet istället. Spelare kan också i en del mobilspel välja att titta på reklam annonser i utbyte mot valuta i spelet. Men den typen av funktioner har faktiskt de senaste åren blivit mindre vanligt förekommande.
De flesta mobilspel har ingen storyline att följa och är oändliga. Detta är irriterande för vissa spelare. Men trots detta är de spelen fortfarande väldigt populära och har i många fall varit det i flera år i rad. 
Om mobilspel av denna typ inte är oändliga kommer de snabbt att spelas färdigt för att därefter glömmas bort vilket medför att spelarna ständigt måste leta efter ersättare. Det är därför ändlösa mobilspel erbjuder spelare nytt innehåll och fortsätta att expandera med tiden. Detta är varken en fördel eller en nackdel utan bara ett förfarande som inte alla gillar.
En del personer har uppfattningen att samtliga mobilspel ser undermåliga ut rent utseendemässigt.
Denna missuppfattning är bland annat baserad på kvaliteten på den smartphone som man spelar på. Om man försöker spela populära mobilspel på gamla, föråldrade smartphones eller budgetmobiler så kommer de inte att se bra ut. En annan anledning till uppfattningen att mobilspel har dålig grafik beror många gånger på att personen som tänker så inte har sett eller spelat ett mobilspel de senaste tio åren. Utvecklingen har helt enkelt gått framåt sedan dess och de personerna har fastnat i gamla föreställningar.
Ytterligare en missuppfattning är att det inte finns några bra mobilspel.
Detta kan ha varit sant för flera år sedan men nuförtiden finns det otaliga fantastiska mobilspel som bara väntar på att bli upptäckta.
Om du vill börja spela mobilspel bör du också överväga att investera i en mobiltelefon med en större display och lite mer kraftfull processor. Det är väl självklart att man inte ska välja en mobil med en liten display eller en allt för svag processor. Några av de bästa mobiltelefonerna på marknaden just nu är ofta utvecklade med mobilspel i åtanke. 
När man skjuter missuppfattningarna åt sidan är sanningen uppenbar. Mobilspel förtjänar sin plats i spelvärlden, om än som ett komplement till andra spelformer snarare än direkt som en konkurrent.
Jag tycker bara att det är trist när människor har bestämda åsikter om saker och ting utan att ha kunskap i ämnet. Uttala er inte innan ni har läst på först.


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Arena Breakout har lanserats.

New State 2023

New State: New Era update.