Undawn
Tencent's Undawn, ett postapokalyptiskt överlevnadsspel som lanserades i juni 2023 och som tråkigt nog fungerar som en varning för hur illa det kan gå på den konkurrensutsatta mobil och PC spelmarknaden. Trots en rejäl budget på 140 miljoner dollar och ett team på över 300 utvecklare, lyckades inte spelet uppnå betydande intäkter. Samtidigt som Undawn erbjöd en stor öppen värld, övertygande överlevnadsmekanik inklusive jakt, fiske, basbyggnad och spelare mot spelare kamper tillsammans med strider mot zombiehorder led mobilspelet och PC spelet till slut av en brist på intresse från spelarna. Dess försök att blanda populära element från andra framgångsrika titlar resulterade i ett spel som även om det inte var dåligt saknade den distinkta kvaliteten för att sticka ut på en mättad marknad full av gratis att spela alternativ. Den avsevärda investeringen belyser de inneboende riskerna som är involverade i spelutveckling, även med en stor budget och ett erfaret team vilket understryker det avgörande behovet av innovativt spel och en stark marknadsföringsstrategi för att lyckas i det hårt konkurrensutsatta landskapet. Misslyckandet med Undawn understryker utmaningen med att omsätta en stor budget till lönsam avkastning, särskilt när man tävlar mot etablerade free to play spel.
Undawn erbjuder spelare stor frihet att skapa sin karaktärsavatar vilket möjliggör en personlig representation av sig själva eller en helt fiktiv person. Spelet, precis som många överlevnads mobiltitlar kräver insamling av resurser för att upprätthålla överlevnad och bygga upp deras liv. Undawn ger dock en relativt generös upplevelse av tidigt spel med lättillgängliga resurser och introduktionspaket, i kontrast till några mer snåla mobilspel. Även om det är givande kräver spelet avsevärda tidsinvesteringar och uppmärksamhet på detaljer för att hantera resurser, en punkt som vissa spelare kan tycka är krävande. En balansförskjutning mot mer zombiefokuserade strider, snarare än den nuvarande tonvikten på hämta-uppdrag och hantverk, kan förbättra upplevelsen för många. Trots sina skillnader från Battle Royale eller looter shooter genrer ger Undawn en njutbar upplevelse för fans av survival och third person shooter genren.
Nya spelare kanske till en början tycker att spelet är överväldigande men äventyrsguiden underlättar en smidigare inlärningskurva. Spelet kretsar kring utforskning och bashantering, och erbjuder valet mellan intensiv zombiestrid och plundring eller en mer avslappnad takt av bas byggande, hantverk och markexpansion. Detta survival spel försöker blanda överlevnads och crafting element men misslyckas med utförandet. Den centrala spelslingan även om den fungerar på mobilen, övergår snabbt till en upprepad cykel av resursinsamling och stridsmöten som saknar djup och strategisk variation. Även om kontrollerna är tillräckligt lyhörda för ett mobilspel kan de inte kompensera för spelets grundläggande brist. Ett misslyckande att meningsfullt skilja mellan utmaningarna. Detta leder till en monoton grind där kampen för överlevnad känns mindre som en spännande kamp för tillvaron och mer som att slutföra en checklista med tråkiga uppgifter. I slutändan resulterar spelets oförmåga att balansera engagerande spel med repetitiva sysslor i en medioker och förglömlig upplevelse. Potentialen för en övertygande titel för överlevnadsaction finns men Undawn misslyckas med själva utförandet.
Pre release surret kring detta spel var öronbedövande och utlovade en revolutionerande upplevelse som tyvärr aldrig riktigt förverkligades. Trots det något underväldigande mottagandet, bestämde jag mig nyligen för att ge det en chans i några dagar. Att ta en kort paus från det vanliga grindet i New State, Arena Breakout och Lost Light.
Att spela något helt annat emellanåt är förvånansvärt uppfriskande eftersom dessa intensiva, konkurrenskraftiga mobiltitlar kan bli ganska krävande även för någon som gillar dem lika mycket som jag. Ett kort utflykt till en annan genre hjälper till att hålla saker intressanta innan jag återvänder till mina mer välbekanta och älskade slagfält. Variationen, även om den var tillfällig förbättrar onekligen den övergripande spelupplevelsen.
Kommentarer
Skicka en kommentar