Hyper Scape har floppat.
Ubisofts storsatsning på ett Battle Royale spel Hyper Scape lanserades i juli 2020 som ännu ett spel i den redan mättade Battle Royale genren. Detta är en otroligt populär spelkategori med både kända och okända spel med samma grundläggande upplägg. I ett Battle Royale spel börjar varje match med att släppa ner alla deltagande spelares spelkaraktärer på ett slagfält helt obeväpnade och där försöker man överleva så länge som möjligt. Genom att söka efter de bästa vapnen döda fiendens spelare eller att undvika dem och gömma sig. När matchen fortskrider krymper slagfältet, vilket ökar sannolikheten för att strider bryter ut bland de överlevande. Man vinner genom att vara den sista som står kvar på slagfältet. Hyper Scape är ett spel som spelas på konsol eller dator och det är precis som alla andra spel inom Battle Royale genren helt gratis att ladda ner och spela. Grundupplägget är det samma som hos de flesta andra Battle Royale spelen men det finns en extra detalj värd att informera om. I det här spelet kan man också vinna matchen genom att finna den kungakrona som är gömd någonstans på banan och genom att lyckas behålla den till slutet av spelomgången har man vunnit. Skjutmekaniken är fantastisk och känns lyhört och väloptimerat. Spelkaraktärernas känns snabba och deras rörelser är smidiga och följsamma. Loot och systemet är väl integrerat i spelet. När det gäller Spelmekaniken finns det inget att klaga på. Hyper Scape har en funktion som kallas för hack vilket lägger till ett mer komplext och intressant lager i spelets upplägg. När man hittar och samlar på sig sådana hacks får karaktären specifika krafter som finns kvar hela spelomgången. Var och en av dessa hacks är kreativa och känns bra att använda. Spelet känns bara fantastiskt att spela, det är riktigt välpolerat och välgjort.
Ditt val av spelkaraktär har ingen inverkan på ditt spel. Hyper Scapes spelkaraktärer har inga personliga krafter utan dem får man från hacksen man hittar utspridda i byggnader eller ströda runt gatorna. Det är också på dessa platser man kan hitta de olika vapen som existerar i spelet. Här behöver du bara hitta dubbletter av dina vapen och smälta ihop dem med ditt likadana vapen för att uppgradera det. Det kanske förstorar magasinet så att det rymmer fler kulor till exempel, eller skadenivån hos vapnet ökar så motståndarna för lättare. Ammunition är också universell, så du behöver inte leta efter specifika magasin för specifika vapen. Ovanligt nog är Hyper Scape en Battle Royale med mycket vertikal rörelse tack vara jump pads som gör hustaken lika tillgängliga som gator och torg. Det i kombination med de snabba rörelserna ger en uppfriskande känsla av fart och fläkt. Det här känns betydligt snabbare än alla andra spel av denna typ. Spelets vertikalt påverkade miljö och det snabba tempot bidrar alla till snabba och roliga strider. Allt kombineras till ett action späckat spel som har sina fantastiska stunder. Hyper Scape känns faktiskt ibland mer som ett parkour spel än en Battle Royale. Hyper Scapes konkurrenter som exempelvis Fortnite, Apex Legends, Call of Duty: Warzone och PlayerUnknown's Battlegrounds har miljontals aktiva spelare som loggar in i spelen regelbundet. Det är inte alls så när det gäller Hyper Scape som har ett väldigt lågt antal spelare överhuvudtaget och antalet aktiva, regelbundet återkommande spelare är ännu färre. Man kan under en spelomgång vara upp till sextio spelare men spelarantalet når aldrig upp till den siffran, man är snarare som mest femton spelare per match. Före lanseringen var intresset för Hyper Scape hyffsat stort tack vare en stor reklamkampanj från Ubisoft sida men detta inledande intresse upphörde ganska omgående när väl spelet lanserades. Det fanns en hel del unika inslag men uppenbarligen inte alls tillräckligt för att särskilja det från konkurrenterna. Ubisoft behöva bli kreativ för att övertyga vardagliga spelare och streamers att ge spelet en chans om de ska lyckas vända den nedåtgående trenden. Det finns flera orsaker till att Hyper Scape har blivit en flopp och jag misstänker att den största anledningen till det är att spelet lanserades långt efter den här typen av spel var som allra störst. Det finns hur många spel som helst inom den här genren och trots att Hyper Scape är ganska unikt har det svårt att nå ut. Det är faktiskt få personer som ens känner till att spelet existerar och de som verkligen gillar den här typen av spel har redan valt ut sina favoriter. Spelet har för svårt att attrahera ett stort antal nya spelare och för lätt för att hålla erfarna spelare kvar. Spelet ger för närvarande inte tillräckligt med tid och möjligheter för nya spelare att lära sig och lyckas. Man behöver hjälpa nya oerfarna spelarna att bli skickliga på spelet. Hyper Scape fanns tidigare i PlayStations spelbutik för nedladdning men när man letar efter det nu hittar man det inte längre. Det är fortfarande möjligt att ladda ner men man behöver gå en omväg och lista spelet i sitt personliga bibliotek på PlayStation. Först därefter är det tillgängligt för att ladda ner och spela. Det visar tydligt hur pass dåligt det faktiskt går för Hyper Scape. Långt ifrån alla AAA spel lyckas bli större hits och det finns en hel del floppar. Här kan nämnas Anthem, Ghost Recon Breakpoint 2 och Crusible. Låt mig avsluta med att säga att det här spelet hade en hel del potential till att bli ett väldigt populärt och fantastiskt spel men det nådde tyvärr inte ända fram.
Kommentarer
Skicka en kommentar