Atlas Fallen
Atlas Fallen är ett third person actionrollspel utvecklat av Deck13 Interactive och publicerat av Focus Entertainment. Spelet släpptes för PlayStation 5, Xbox Series X/S och Windows den 10 Augusti 2023.
I Atlas Fallen kommer spelaren att ta rollen som en flykting som sitter fast i ett läger där lägrets soldater misshandlar och använder invånarna för sina egna medel. Men när något blir stulet från lägret kommer spelarna att ge sig ut för att hitta tjuven. Därifrån kallas en av något som kallas "The Voice", vilket leder spelare till en magisk Gauntlet. Med hjälp av denna Gauntlet kan du komma åt nyfunna vapen och färdigheter för att slå tillbaka mot Wraiths som omger ditt läger. Efter detta hittar du så småningom tjuven, och ditt läger utplånas av vad som kallas en Watcher.
När spelarna flyr från Watcher kommer spelare att gå in i en stor öken fylld med fler både mänskliga men framförallt monster till motståndare.
Berättelsens upplägg kretsar kring en ond solgud vid namn Thelos som har förslavat en del av mänskligheten som kallas de Namnlösa och dessa i det närmaste slavar tvingas till att bryta ett ämne kallat Essence åt honom. Detta lämnar planeten torr och utblottad i processen. För att säkerställa att de Namnlösa stannar och arbetar har Thelos strövande band av soldater kallade Wraiths som patrullerar områden i världen, vaktar de Namnlösa och terroriserar dem.
I Atlas Fallens öppna värld finns mycket att se men den är också ganska generisk. De flesta sidouppdrag involverar att hitta någon, döda något eller förstärka sin spelkaraktär. Vissa tidiga uppdrag känns mer som extra uppdrag än faktiska uppdrag. Ändå är ett av målen att få power ups vilket är det enda sättet att överleva några av de svårare fienderna och bossstriderna. Man spelar uppdragen för att få mer av ett ämne kallat essens, och därifrån kan man uppgradera sina rustningar och Gauntlet stenar. Förutom att använda sig av handsken när man slåss kommer man också att slåss med en yxa och en piska framtrollad från sand.
Nästan två tredjedelar av de faktiska huvudberättelseuppdragen innebär att springa till ett mål, slutföra ett mycket enkelt uppdrag och sedan slåss mot en stor boss. Vartefter plockar man upp bitar av handsken för att på grund därav låsa upp nya förmågor. Man låser också upp tidigare avspärrade områden.
Spelutvecklaren Deck13 gjorde ett bra jobb med att hålla världen visuellt övertygande och varierad. Förutom att det verkligen inte finns något intressant att göra på Atlas. Men det är samtidigt rätt så vanligt att olika spel ofta blir rätt så repetiva ganska omgående. Det är med andra ord inte direkt något unikt med just det här spelet.
Spelet har ett roligt, engagerande stridssystem, spelutvecklaren har verkligen lyckats på alla sätt när det gäller just den aspekten.
Den huvudsakliga spelmekanikern kretsar kring en indikator som ska fyllas gradvis genom att bekämpa fientliga varelser för att kunna orsaka större skada och ha tillgång till förödande specialrörelser och unika förmågor.
Det speciella med dessa uppgraderingar är det faktum att ju mer mätaren fylls upp blir också fienderna mer kraftfulla och därmed svårare att besegra.
Spelkaraktären springer riktigt snabbt i Atlas Fallen vilket hjälper spelaren att snabbt täcka de stora avstånden mellan intressanta platser. När man befinner sig i de stora öknarna glider man istället framåt som om man åker skridskor.
Om du letar efter en RPG med ett gediget utforsknings och stridssystem är Atlas Fallen ett bra alternativ. Man kan dock bli sviken av spelets handling om det är spelarens främsta motivation för att spela. Om man inte bryr sig nämnvärt om historien och bara vill utforska världen och bygga upp en mängd olika spelkaraktärer är det här spelet fantastiskt.
Kommentarer
Skicka en kommentar