Once Human Mobile


Once Human utmärker sig skickligt på den fullsatta postapokalyptiska överlevnads spelmarknaden genom att undvika de trötta zombies och kärnvapenkrigen. Istället erbjuder den en unik och oroande premiss. Ett utomjordiskt angrepp efter en katastrofal händelse känd som Starfall. Detta interdimensionella intrång släppte lös inte bara skrämmande kosmiska fasor som kallas avvikare utan också en mutagen substans som kallas stjärndamm som ytterligare underblåser den fasansfulla utvecklingen av dessa varelser. Resultatet är en visuellt slående och fantasifull värld fylld av groteska men samtidigt konstigt uppfinningsrika kombinationer av organiskt och oorganiskt material. Jätteinsekter med glödande bröstkorg, humanoider med bisarra tekniska ersättningar för kroppsdelar, och monstruösa monster formade av inkongruent material befolkar detta härjade landskap och skapar en verkligt fruktansvärd men ändå övertygande miljö för överlevnad och utforskning. Spelets uppfinningsrika förhållningssätt till sin apokalyptiska miljö är en uppfriskande förändringvilket gör att det sticker ut från genrens ofta upprepade formler.

Det första hindret för att skapa i det här spelet är de betydande resurskraven för vapen och rustningar som ofta kräver separat skapande av flera komponenter från olika material. Detta första intryck av en intensiv grinding försvinner dock snabbt vid ytterligare utforskning. Medan högre nivåer onekligen kräver sällsyntare och mer utmanande att få tag på material förblir den övergripande hantverksupplevelsen hanterbar. Det tillfredsställande stridssystemet med lyhörd skjut  och rörelsemekanik tillsammans med en mångsidig arsenal av vapen (bågen, i synnerhet, visar sig stå ut med sina givande huvudskott), dämpar ytterligare eventuell frustration. Till och med närstrider lyser, med möjligheten att snabbt initiera närstridsanfall oavsett vilket vapen som för närvarande är utrustat vilket lägger till ett lager av taktisk flyt. Spelet blandar framgångsrikt njutbar utforskning av en fängslande värld med ett loot system och basbyggande mekanik som förbättrar snarare än förringar den övergripande upplevelsen. Den relativt generösa resursfördelningen håller crafting loopen engagerande utan att det bli alltför tröttsam. En betydande förbättring jämfört med många crafting tunga spel. Den vältemperade progressionen och den uppslukande atmosfären bidrar bara till det positiva helhetsintrycket.
Förväntan på NetEases Once Human har byggts upp stadigt I och med PC versionens lansering i Juli 2024. Även om fokus initialt lutade kraftigt mot PC spelare har mobilspelare inte lämnats utanför i kylan. Förhandsregistreringarna öppnade i Maj 2024 och nu med ett bekräftat mobilsläppdatum den 23 april 2025 är väntan nästan över för Android och iOS användare. Denna senare mobillansering har gjort att NetEase kunnat prioritera optimering och lovar en trogen anpassning av den uppslukande PC upplevelsen samtidigt som den säkerställer smidig prestanda över en mängd olika mobila enheter. Den avsevärda tidsskillnaden mellan PC och mobilversioner visar på NetEases engagemang för att leverera en högkvalitativ mobilport snarare än att skynda på en undermålig version till marknaden.
Once Humans övergång mot en mer krävande tidskrävande spelupplevelse markerar en betydande avvikelse från den typiska mobilspelsmodellen. Istället för korta, lättsmälta spelserier kommer spelet att kräva ihållande engagemang som speglar djupet och komplexiteten som finns i PC och konsoltitlar. Detta designval föreslår en rikare mer involverad berättelse med mer invecklad mekanik och potentiellt en större värld att utforska. Men det kräver en större investering av spelarens tid. Utvecklarna siktar tydligt på en mer uppslukande och tillfredsställande upplevelse, och offrar tillfällig tillgänglighet för en högre nivå av strategiskt djup och varaktigt engagemang. Denna övergång kan omdefiniera spelarnas förväntningar på mobilspel och utmana den rådande uppfattningen att mobilspel enbart är för snabba spelsessioner.
Jag förhandsregistrerade mig för Once Human med stora förhoppningar om Early Access. Spelet har potentialen att bli en verkligt fantastisk mobiltitel. En jag föreställer mig att spela i många år framöver. Min spänning dämpas dock av spelets krävande systemkrav. Det är en besvikelse att inse att Once Human inte är kompatibel med budgetmobiler eller ens mobiler mellanklass. Åtminstone en budgetmobil i övre melansegmentet är tydligen nödvändig. Detta begränsar tillgängligheten avsevärt för en stor del av potentiella spelare vilket är en avsevärd nackdel för ett mobilspel som syftar till långsiktigt engagemang. Behovet av en kraftfull smartphone väcker oro över spelets inkludering och kan potentiellt hindra dess övergripande framgång.
Ytterligare ett problem kan vara om mobilspels versionen tar upp lika mycket internminne som PC version som tar upp 83 GB. Detta kan vara ganska troligt eftersom den öppna världen är så stor och grafikens nivå är hög. För mig skulle en så pass eventuellt stor förbrukad minnesmängd bli ett stort problem. Faktiskt så stort problem att jag i så fall aldrig kommer att spela det här mobilspelet. 

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lost Light 2024

New State 2023

Arena Breakout har lanserats.