Battlefield 2042



Battlefield 2042 lanserades i Oktober 2021 med en tyngd av både höga förväntningar och en tung ryggsäck av kontroverser. Spelet, utvecklat av DICE och utgivet av Electronic Arts (EA) representerade en återgång till den storskaliga, nutida militära sandlådan som serien är känd för. Tyvärr blev lanseringen inte den triumf som många hoppats på. Istället möttes spelare av ett tekniskt ofärdigt spel, tvivelaktiga designbeslut och en känsla av att Battlefield identiteten hade tappats bort.
Sedan dess har DICE dock arbetat frenetiskt med att lappa ihop och omstrukturera spelet. En recension av Battlefield 2042 idag, mer än två år efter dess initiala release är därför en recension av ett spel i en ständigt föränderlig metamorfos. Frågan är om DICE har  lyckats förvandla denna tekniska mardröm till den storslagna krigsupplevelse den utlovade?
Kärnan i Battlefield 2042 är och har alltid varit de massiva striderna. Spelet ökade antalet spelare till 128 på PC, PlayStation 5 och Xbox Series X/S, vilket skapade en intensitet och ett kaos som tidvis är genuint adrenalinpumpande. När två fulla team möts på en central punkt med helikoptrar som dundrar i luften och stridsvagnar som skjuter granater i marken påminns man om varför man älskar Battlefield.
Den ökade spelarbasen på 128 spelare är dock både spelets största styrka och dess mest påtagliga svaghet. På ett positivt sätt gör det att spelet känns mer som ett "riktigt" krig. Det finns alltid en fiende, alltid ett mål och sällan en tråkig stund. Å andra sidan kan det ofta leda till rent kaos där den taktiska aspekten drunknar i snabba dödsfall och meningslösa revives. Spelkänslan, den där berömda ”Battlefield-känslan” där man som en del i en trupp utför taktiska manövrar, har ofta ersatts av en mer arkadliknande Call of Duty känsla där snabbhet och reflexer premieras framför samarbete och strategi.


Kartorna var ursprungligen ett stort problem. Många av de första kartorna såsom Hourglass och Breakaway var alltför stora och lämnade stora, tomma ytor mellan fångstpunkterna vilket ledde till frustrerande löpturer och obalans mellan infanteri och fordon. DICE har dock lyssnat på kritiken. Genom efterföljande säsonger har man infört omgjorda (Reworked) kartor där man har adderat mer skydd, flyttat fångstpunkter och fört in den strid som tidigare var utspridd.
Resultatet är en betydande förbättring. En karta som Renewal känns idag mycket mer balanserad och rolig. De senare, helt nya kartorna (introducerade i säsongerna) visar också att DICE har lärt sig sin läxa och erbjuder en tätare och mer vertikal stridsmiljö.
En av de mest radikala och kontroversiella förändringarna i Battlefield 2042 var bytet från det traditionella klassystemet (Assault, Engineer, Support, Recon) till Specialister. Dessa Specialister var i princip karaktärer med unika förmågor (som en grappling hook eller en sentry gun) som kunde utrusta vilket vapen och gadget som helst.
Detta ledde omedelbart till en identitetskris för spelet. Den viktiga balansen i Battlefield där varje klass hade en tydlig roll och begränsning bröts. Alla sprang runt med den bästa automatkarbinen och de mest effektiva granaterna. Samarbete och att ha en Support spelare för ammunition eller en Engineer för reparationer blev mindre nödvändigt. Specialisterna med sina anonyma utseenden och kosmetiska inriktning saknade också den militära trovärdighet som tidigare spel hade.
Lyckligtvis åtgärdade DICE detta i vad som var en av spelets viktigaste uppdateringar. Man återinförde klassystemet och grupperade Specialisterna under de klassiska rollerna (Assault, Engineer, Support, Recon). Nu är ens val av vapen och gadgets begränsat av den klass man väljer. En Support spelare kan inte längre använda alla vapen vilket tvingar spelare att återigen tänka på lagkomposition. Denna förändring var en livräddare för spelets taktiska djup och balansen på slagfältet och det är ett tydligt tecken på att DICE är villiga att erkänna och rätta till sina misstag.
Battlefield 2042 lanserades med tre huvudsakliga spellägen: All-Out Warfare (Conquest & Breakthrough), Hazard Zone och Portal.
All-Out Warfare (AOW)
AOW är det DICE-utvecklade huvudläget.
Conquest är det klassiska läget där man erövrar flaggor. I 128 spelar formatet är det den bästa representationen av massivt krig men kan som tidigare nämnts bli kaotiskt.
Breakthrough är en mer linjär upplevelse där ett anfallande lag försöker trycka tillbaka det försvarande laget genom flera sektorer. Detta läge är ofta spelets bästa eftersom det koncentrerar de 128 spelarna till ett fåtal intensiva frontlinjer vilket maximerar kaoset på ett mer kontrollerat sätt.
Hazard Zone var spelets försök till en extraction shooter (likt Escape from Tarkov). Det var ett 4 manna squad läge där målet var att samla in datadrives och extrahera. Läget misslyckades med att fånga spelarbasens intresse och är idag i princip dött och underhållet har avslutats. Det kändes malplacerat och saknade det djup som genrens ledande spel erbjuder.
Battlefield Portal är utan tvekan den mest geniala delen av Battlefield 2042. Portal är en plattform där spelare kan skapa sina egna spellägen med regler från Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company 2 och Battlefield 3 samt allt innehåll från 2042.
Detta är en nostalgisk guldgruva. Att spela en 64 spelares Conquest på Battlefield 3 kartan Caspian Border eller testa ett kniv och shotgun läge är fantastiskt. Portal ger spelet ett nästan oändligt livslängd och låter DICE använda det som ett slags museum över Battlefields historia, samtidigt som det ger spelare möjlighet att forma sin egen upplevelse inklusive att spela utan Specialister och på de klassiska regelsystemen.
Lanseringen var plågad av buggar, nätverksfördröjningar och prestandaproblem. Nästan varje spelomgång kunde resultera i grafiska fel, konstiga animationer eller att man fastnade i terrängen.
Idag har spelet blivit tekniskt stabilt. De värsta buggarna är borta, netcode och hit registration känns betydligt bättre och prestandan är optimerad.
Visuellt är Battlefield 2042 ett snyggt spel. Grafiken är skarp, belysningen är effektiv och vädereffekterna och då särskilt de dynamiska tornados som kan svepa över kartorna är imponerande  även om de är mer av en gimmick än en strategisk faktor. Ljudbilden är som alltid i Battlefield världsklass. Vapenljuden är kraftfulla, explosionerna dundrar och det är lätt att orientera sig baserat på ljud vilket bidrar till den totala krigsillusionen.
Battlefield 2042 vid lanseringen förtjänade knappt ett godkänt betyg. Spelet var ofärdigt och designbesluten var felaktiga.
Men den tidiga upplevelsen är inte den upplevelse man får idag. DICE har genomfört en av de mest imponerande turnarounds i modern spelhistoria. Genom att återinföra klassystemet, omstrukturera kartorna och förbättra den tekniska stabiliteten har de lyckats rädda spelet.
Battlefield 2042 idag är ett mer kompetent, spännande och ofta fantastiskt storskaligt militärt spel speciellt när man spelar Breakthrough eller dyker in i Portal. Det är fortfarande en titel som balanserar på gränsen mellan taktiskt krig och rent kaos och det saknar fortfarande den där råa, mörka atmosfären från tidigare titlar. Dock har det återtagit sin identitet och är nu en värdig, om än annorlunda del av Battlefield familjen.
Om du har undvikit spelet på grund av den dåliga lanseringen är det nu dags att ge det en ny chans. Du kommer att upptäcka en titel som äntligen lever upp till en lite större del av sin initiala potential.
Det tog en lång frustrerande tid men Battlefield 2042 har transformerats från en besvikelse till en mer adrenalinfylld storskalig shooter tack vare djärva omstruktureringar och kontinuerligt engagemang från utvecklarna.
Det här spelet är fortfarande långt ifrån det mästerverk det kunde ha blivit och det nya Battlefield 6 är så mycket bättre men man kan idag få tag på det här spelet till ett billigt pris vilket är en fördel med spel som likt Battlefield 2042 har floppat. 

















               The Identity Trap













                 The Cleaner









               The Hagley Elm Mystery


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Great Open World Games That Sold Poorly

Mobilspelens framtida utveckling

Digitala AI assistenter