Ghost Recon Frontline
Ghost Recon Frontline är ett kommande multiplayer online Battle Royale PC och konsolspel som är gratis att spela. Spelare kommer att gå med i ett team på fyra spelare, hoppa ner på en stor ö som kallas Drakemoor Island. Där ska man plocka upp loot (byte), hämta hemlig information och slutföra andra uppdrag innan man ska försöka komma undan levande via Ecstraction Points. På ett liknande sätt som PC spelet Escape from Tarkov som är ett online multiplayer survival/looter shooter och inte ett battle royale spel. Escape from Tarkov är ett spel som har startat en helt egen genre och det har tydligen inspirerat till en hel del spel inom samma spelkategori.
De fyra spelarna i ditt lag går samman för att möta mer än 100 spelare på den stora ön exakt samma upplägg som hos många andra battle royale spel men med inslag av survival.
Frontline tar Ghost Recon tillbaka till spelseriens first person shooter rötter. Nyare tillägg till serien, som Ghost Recon Wildlands och Ghost Recon Breakpoint är istället third person shooters.
I Ghost Recon Frontline har ett avancerat klassystem.som gör det möjligt för spelare att anpassa och uppgradera sin spelkaraktär. Olika klasser kommer att kunna ha olika specialiteter och kommer också att ha tillgång till en rad olika hjälpmedel som turrets, barrikader och rökridåer. Och till skillnad från de flesta battle royales kan Frontlines karaktärer bytas ut under en spelomgång så att spelaren lättare kan anpassa sig till vilken situation som helst.
Assault klass är specialiserade på närstrider, Support klass understödjer sina medspelare och Scout klass lokaliserar fiender och attackerar motståndarna på avstånd.
Spelaren tillsammans med sitt team kommer att behöva hitta tre hemliga intel utspridda över en den öppna världen. Målet är sedan att fly med den informationen genom att ta sig till någon av de tidigare nämnda Escape Points som finns på banan. Andra lag kan lägga sig i bakhåll under detta avgörande ögonblick och stjäla den hemliga information man kämpat så hårt för att få.
Frontline består till stor del av hårda, intensiva eldstrider som låter både spännande och utmattande på samma gång. Detta är i huvudsak Ubisofts version av ett battle royale/survival spel.
Olikt andra battle royale spel krymper inte spelutrummet med tiden vilket jag tycker är en mindre fördel.
Man kan som spelare kalla in prickskyttstorn vilka släpps ner från luften för att därefter landa på marken.
Man kan till och med förhöra tillfånga tagna fiender för att få information om var fiendens lagkamrater håller till.
Ghost Recon Frontline är det meningen ska utvecklas över flera säsonger, med nya lägen, kartor, karaktärer, taktiska verktyg och annat innehåll som läggs till under varje ny säsong. Det kommer också att stödja fullt cross play vid lanseringen mellan PC, konsoler och streamingtjänster.
Ghost Recon Frontline är under utveckling för PC, PlayStation 4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S, plus Amazon Luna och Google Stadia.
Ubisoft spelutvecklaren bakom spelet har nyligen avbytit det stängda testet för Frontline utan i någon officiell förklaring. Men vid presentationen av bland annat Ghost Recon Frontline vilken skedde för endast ett par dagar sedan (när det här blogginlägget skrevs) möttes spelet omgående av hård, massiv kritik från fansen av spelserien Ghost Recon. Man anser till exempel att spelet avviker allt för mycket från de tidigare spelen i samma serie.
Mottagandet av Ghost Recon Frontline efter tillkännagivandet har åtminstone hittills varit överväldigande negativt. Spelets fullständiga tillkännagivandevideo på Ubisoft YouTube kanal har nästan sex gånger fler ogilla markeringar än gilla markeringar i skrivande stund.
För långvariga fans av serien har höjdpunkten alltid varit det taktiska spelet och Ghost Recon Frontline verkar vara mer likt vanliga battle royale spel, åtminstone till en stor del. Dessutom har marknaden för just battle royale spel mättats så det sista folk vill ha är ännu ett battle royale spel i mängden redan existerande spel. Det är därför många spel har floppat rejält de senaste åren. Här kan man exempelvis nämna Hyper Scape som är ett tidigare misslyckat försök av Ubisoft.att ta fram ett battle royale som är gratis att spela. Det försöket var mer unikt och innovativt än Ghost Recon Frontline men det spelet lyckades aldrig behålla spelares intresse och har därför blivit ett totalt fiasko.
Under ledning av Ubisoft Bukarest har detta massiva spel varit under utveckling under de senaste tre åren och det gör det extra synd ifall spelet aldrig någonsin kommer att lanseras.
Framtiden för Ghost Recon Frontline känns mycket oviss för tillfället och det finns ingen som helst information om vad Ubisoft planerar att göra när det gäller detta spel. Planerar de att göra om spelet så att fansen blir mer nöjda eller skrotar de hela projektet helt och hållet?
Mycket bra spel att spela. Alla borde försöka spela det här spelet.
SvaraRadera